06-44904236 info@dietistruth.nl

Een lekkere pizza gecombineerd met een gezond eetpatroon, is dat mogelijk?

Als diëtist krijg ik vaak de vraag; ‘Eet jij dan nooit eens ongezond?’ Zeker wel! Het belangrijkste van een gezond eetpatroon is dat je het met mate doet. Ik ben gek op pizza en donuts, dit kan ik natuurlijk iedere dag of iedere week eten. Het enige nadeel is dat mijn gewicht zal blijven stijgen. Wil jij weten hoe jij een gezond eetpatroon kan hebben, maar ook af en toe wat lekkers (en ongezonds) kan eten? Lees dan vooral de tips en tricks hieronder!

 

Tip 1; wees je bewust van de kleine ‘onschuldige’ producten die toch onbewust vaak voorkomen

In de praktijk hoor ik vaak dezelfde valkuil terugkomen, namelijk het vaak eten van kleine ongezonde producten. Denk hierbij aan dropjes, snoepjes of af en toe een gebakje, vaak zijn het de kleine dingen die ervoor zorgen dat gewicht gaat stijgen. Op zich kan het niet zo veel kwaad om een keer een snoepje te eten, maar vaak neem je er onbewust te veel van. Dit zorgt weer voor een toename in gewicht. Om je bewust te worden van de kleine dingen in het eetpatroon is het verstandig om een keer je voeding bij te houden. Aan het eind van de dag kan je dan zien, hoeveel je onbewust van die kleine ‘onschuldige’ producten hebt gegeten en hoe snel zoiets eigenlijk zorgt voor een hoge calorie inname. Daarnaast kan het ook zo zijn dat jouw ‘gezonde’ lunch toch niet zo gezond is en het stiekem meer calorieën bevat dan je denkt.

 

Tip 2; een ongezonde maaltijd mag, maar met mate

Het is dan eindelijk zo ver, het is weer weekend. Je hebt de hele week netjes op je eet- en beweegpatroon gelet, maar nu is het weekend en ga je een heel ander eetpatroon hanteren. Liever niet natuurlijk! Met één weekend veel ongezonde producten eten, kan jij al het werk van de afgelopen week weg gooien. Maak daarom keuzes, wat vind jij nou echt lekker en waar heb je nou echt zin in? Je mag best af en toe buiten het boekje eten, maar beperk dit tot 1 keer per week en dan niet 1 hele dag maar gewoon 1 product/maaltijd. Alle extra calorieën die jij in het weekend eet, tellen gewoon mee op de weegschaal na het weekend.

 

Tip 3; eet voldoende vezels

Ken je het gevoel dat je na een maaltijd al snel weer honger hebt? Of wellicht een opgeblazen gevoel gedurende de dag? Het kan dan goed zijn dat je te weinig vezels eet op een dag. Vezels zorgen er namelijk voor dat je een vol gevoel krijgt, maar ook zorgt het voor een goede werking van je darmen. Wat is nou een goede vezelbron? Denk dan vooral aan groente, fruit en volkoren graanproducten.

 

Tip 4; zorg voor voldoende beweging

Vind jij het lastig om meerdere keren per week naar de sportschool te gaan? Zorg dat je dan wat extra beweging haalt uit de dagelijkse activiteiten. Denk hierbij aan de fiets pakken naar de supermarkt, de trap pakken in plaats van de lift of in de pauze op je werk een stukje te gaan wandelen. Eventueel een half uurtje eerder opstaan om in de ochtend een wandeling te maken kan ook al helpen om extra beweging te krijgen. Daarnaast wordt er ook vaak gezegd; ‘ik heb geen tijd om extra te bewegen’. Vaak is het ook een kwestie van tijd maken! Hoe fijn het ook is om ’s avonds op de bank te zitten met een film, in deze tijd had je ook een lekkere wandeling kunnen maken of even een uurtje naar de sportschool kunnen gaan.

 

Tip 5; verlies jouw doel niet uit het oog

Het is heel makkelijk om na verloop van tijd jouw doel uit het oog te verliezen. Als je merkt dat na verloop van tijd de oude gewoontes er weer bij in schieten, denk dan bij jezelf goed na wat de reden is dat je in eerste instantie bent begonnen. Ga weer even terug na het begin, waarom wil je dit doel bereiken? Hoe zou jij je voelen als je dit bereikt hebt? Hoe trots zou je zijn dat je toch hebt door gezet? Vind je het lastig om deze gedachte vast te houden, zorg dan dat je deze reden opschrijft en er op moeilijke momenten bij kan pakken om je er even aan te helpen herinneren. Daarnaast kan het ook helpen om korte termijn doelen te stellen, die je uiteindelijk helpen om jouw hoofddoel te bereiken. 

Wil jij graag tips en tricks die aansluiten bij jouw huidige eet- en beweegpatroon, maar ook bij jouw doelen? Maak dan gerust een afspraak. Wij helpen je graag verder!

 

Yaniek van Aken, diëtist bij DiëtistRUTH
Op 27 mei 2020
schreef : Yaniek van Aken
Wat ik leuk vind aan mijn werk, is dat ik cliënten mag begeleiden naar het doel dat zij voor ogen hebben, door middel van diëtistische begeleiding. Niet iedere cliënt is hetzelfde, dit zorgt voor een leuke uitdaging.
Uw dietist in Oss, Uden, Veghel en omgeving

Bel ons:

06-44904236

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *